You are currently viewing Cykl Kolba uczenie się przez doświadczanie
cykl kolba

Cykl Kolba uczenie się przez doświadczanie

Model empirycznego uczenia się Davida A. Kolba można znaleźć w wielu dyskusjach dotyczących teorii i praktyki edukacji dorosłych, edukacji nieformalnej i teorii uczenia się przez całe życie. Teoria nazywana „uczeniem się przez doświadczenie”, podkreśla kluczową rolę, jaką doświadczenie odgrywa w procesie uczenia się. Cykl Kolba często określany jest również mianem modelu uczenia dorosłych, ponieważ jest zgodny z tym, co wiemy o naturalnym  sposobie  nauki  i rozwoju osób dorosłych. 

Cykl Kolba

“Lepiej i więcej się uczę, przechodząc przez wszystko samemu, popełniając własne błędy, które mogą mi pokazać coś nowego”

Cykl uczenia się Kolba jest dobrze znaną teorią, która dowodzi, że uczymy się na naszych doświadczeniach z życia, nawet na co dzień. Traktuje również refleksję jako integralną część takiej nauki. Według Kolba proces uczenia się przebiega według wzoru lub cyklu składającego się z czterech etapów, z których jeden obejmuje to, co Kolb określa jako „obserwację refleksyjną”. Etapy są zilustrowane i podsumowane poniżej.

cykl Kolba

Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem

Etap 1: Doświadczenie
Życie jest pełne doświadczeń, z których możemy się uczyć. Niezależnie od tego, czy jesteśmy w domu, w pracy, czy poza domem, mamy niezliczone możliwości, aby „rozpocząć” cykl uczenia się.
Etap 2: Refleksja
Refleksja obejmuje myślenie o tym, co zrobiliśmy i czego doświadczyliśmy. Niektórzy ludzie są w tym naturalnie dobrzy. Inni szkolą się, aby być bardziej świadomymi swoich doświadczeń.
Etap 3: Konceptualizacja
Kiedy przechodzimy od myślenia o naszych doświadczeniach, aby je interpretować, wkraczamy w sferę tego, co Kolb nazwał „konceptualizacją”. Konceptualizacja polega na wygenerowaniu hipotezy o sensie naszych doświadczeń.
Etap 4: Stosowanie
Na aktywnym etapie eksperymentowania cyklu uczenia się „testujemy” przyjęte przez nas hipotezy. Nasze nowe doświadczenia będą wspierać lub kwestionować te hipotezy.

Aby wyciągnąć naukę z naszych doświadczeń, nie wystarczy po prostu je mieć. To zabierze nas dopiero na pierwszy etap cyklu. Każde doświadczenie może potencjalnie doprowadzić do uczenia się, ale tylko wtedy, gdy przejdziemy przez wszystkie etapy Kolba, zastanawiając się nad naszymi doświadczeniami, interpretując je i testując nasze interpretacje. Podsumowując, uczenie się z doświadczeń wiąże się z kluczowym elementem refleksji. Oczywiście, większość ludzi nie mówi o tym, że uczą się w ten sposób, ale w ich nauce mozna zaobserwować cykl Kolba.

Jeśli coś działa, rób tego więcej.
Jeśli coś nie działa, rób coś innego.
Jeśli coś się nie zepsuło, nie naprawiaj.
Nie komplikuj. Życie jest naprawdę proste.

Osobiście wykorzystuje cykl Kolba do planowania struktury procesu terapeutycznego oraz coachingu. Wychodzę z założenia, że sama wiedza nie wystarczy – trzeba ja przetestować i sprawdzić czy działa w naszym przypadku. Dlatego często swoim klientom daje „zadania domowe”, które pozwolą utrwalić nowa wiedzę i nabyć nowe kompetencje. Co myślisz o cyklu Kolba? Podziel się przemyśleniami w komentarzu.

Komentując, udostępniając, “lajkując” doceniasz moją pracę i pomagasz dotrzeć temu artykułowi do większej liczby osób – DZIĘKUJĘ <3

cykl kolba konspekt, cykl uczenia się się kolba, cykl kolba w coachingu, metoda kolba

Psycholog Wojciech Klęk

Witaj! Na imię mam Wojtek, jestem psychologiem oraz psychoterapeutą poznawczo-behawioralnym (w trakcie szkolenia). 0d 2014 roku przewodzę społeczności Świadomie Przez Życie i pomagam ludziom wprowadzać zmiany w życiu poprzez szkolenia oraz sesje indywidualne. W pomocy psychologicznej wspieram klientów w poszerzaniu samoświadomości, przepracowaniu trudnych emocji oraz wypracowaniu nowych, skutecznych metod radzenia sobie z problemami. “Sama wiedza nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować” Kładę nacisk na praktykę, zależy mi by klienci po sesjach wdrażali wyniesioną wiedzę w swoim życiu. Doświadczali i kreowali go swoimi działaniami / brakiem działań, decyzjami / brakiem decyzji. W pracy coacha towarzyszę klientowi w procesie odkrywania jego mocnych stron, ustalaniu celów zgodnych z jego wartościami życiowymi oraz wdrożeniu skutecznych metod działania. Dzielę się swoją wiedzą oraz dostarczam narzędzia, które ułatwiają wprowadzenie pożądanej zmiany. Fascynuję się kulturą Japonii. Praktykuję ZEN – sztukę uważności oraz Kaizen – wprowadzanie zmian małymi krokami. Mieszkam w Bielsku-Białej.