fbpx

Introspekcja psychologiczna – 70 pytań do autorefleksji

Czy kiedykolwiek myślałeś o swoich myślach?
Czy kiedykolwiek kwestionowałeś swoje własne procesy myślowe?
Czy czasami zastanawiasz się nad swoimi wartościami w momencie wątpliwości lub niepewności?
Jeśli tak, autorefleksja nie jest ci obca! Autorefleksja i introspekcja to ważne dla psychiki ćwiczenia, które mogą pomóc ludziom rozwijać własną osobowość poprzez patrzenie do wewnątrz, a nie na zewnątrz.

Idea introspekcji do psychologii został wprowadzona przez Wilhelma Wundta pod koniec XIX wieku. Wundt skupił się na trzech obszarach funkcjonowania umysłowego: myślach, obrazach i uczuciach. Prace Wundta doprowadziły ostatecznie do bieżącej pracy nad procesami percepcyjnymi i stworzenia psychologii eksperymentalnej.

W jaki sposób introspekcja może ci pomóc?

Dlaczego introspekcja jest tak ważna? Mamy ponad 50 000 myśli dziennie, z których ponad połowa jest negatywna, a ponad 90% z nich to tylko powtórzenia z poprzedniego dnia. Poświęć odrobinę czasu i wysiłku, każdego dnia aby skierować tor myślowy w pozytywnym kierunku – dasz sobie szansę na rozwój, samorealizację oraz pozytywny nastrój. Zwiększenie zdolności do rozumienia siebie, własnych motywacji oraz zdobywanie wiedzy o własnych wartościach pomaga skupić uwagę na tym co przynosi największy pożytek.

Introspekcja – WAŻNE! wskazówki

Pomimo, że refleksja nad własnym “ja” i otoczeniem jest zdrową i adaptacyjną praktyką, powinna być podejmowana z pewną ostrożnością. Kiedy osiągnąłeś już moment wglądu, a nadal poświęcasz się rozmyślaniom – wpadłeś w pułapkę umysłu. Paradoksalnie, osoby które zbytnio zastanawiają się nad sobą, mogą czuć się bardziej zestresowane, przygnębione i niespokojne niż kiedykolwiek wcześniej. Ponadto, zbyt łatwo jest nam oszukać siebie, myśląc, że znaleźliśmy głęboki wgląd, który może, ale nie musi być całkowicie pozytywny. Jesteśmy zaskakująco dobrzy w wymyślaniu racjonalnych wyjaśnień irracjonalnych zachowań, w które angażujemy się umysłowo!

Aby pomóc ci znaleźć właściwą drogę dzięki autorefleksji, zastanów się nad stawianiem sobie pytań “co”, a nie “dlaczego”. Pytania “dlaczego” mogą uwidocznić nasze ograniczenia i wzbudzić negatywne emocje, a pytania “co” pomagają nam zachować ciekawość i pozytywny stosunek do przyszłości (Eurich, 2017). Mając to na uwadze, przejdźmy do pytań i ćwiczeń, które można wykorzystać do pracy nad introspekcją.

70 pytań i ćwiczeń do autorefleksji

Istnieje niekończona ilość pytań, ćwiczeń i pomysłów, których możesz użyć do pracy z introspekcją. Niektóre z nich można używać codziennie.

Te 10 pytań to świetne sposób na to, aby poznać w jaki sposób funkcjonujesz na co dzień

  • Czy mądrze wykorzystuję mój czas?
  • Czy biorę coś za pewnik?
  • Czy stosuję zdrową perspektywę?
  • Czy żyję w zgodzie z sobą?
  • Czy budzę się rano i jestem pozytywnie nastawiony do nadchodzącego dnia?
  • Czy towarzyszą mi negatywne myśli przed snem?
  • Czy wkładam wystarczająco dużo zaangażowania w moje relacje?
  • Czy dbam o siebie fizycznie?
  • Czy pozwalam, by sprawy, które wymykają się spod kontroli wywoływały we mnie stres?
  • Czy osiągam cele, które sobie wyznaczyłem?

Poniższe 30 pytań możesz zadawać sobie każdego dnia, aby lepiej poznać siebie

  • Kim naprawdę jestem?
  • Co martwi mnie najbardziej, gdy myślę o przyszłości?
  • Gdyby to był ostatni dzień mojego życia, czy chciałbym zrobić to, co zamierzam dzisiaj zrobić?
  • Czego naprawdę się boję?
  • Czy trzymam się czegoś, co powinienem dla własnego dobra puścić?
  • Jeśli nie teraz to kiedy?
  • Co jest najważniejsze w moim życiu?
  • Co robię w sprawach, które mają największe znaczenie w moim życiu?
  • O czym myślę zazwyczaj?
  • Czy zrobiłem ostatnio coś, o czym warto pamiętać?
  • Czy wywołałem dzisiaj u kogoś uśmiech?
  • Z czego ostatnio zrezygnowałem?
  • Kiedy ostatnio przesuwałam granice mojej strefy komfortu?
  • Gdybym miał zaszczepić jedną radę w umyśle nowo narodzonego dziecka, jaką radę dałbym?
  • Jaki  dobry uczynek zrobiłem, z którego jestem dumny?
  • Jak chcę żyć, wiedząc, że umrę?
  • Co chciałbym zmienić w sobie?
  • Czy ważniejsze jest kochać czy być kochanym?
  • Komu ufam?
  • Kto wywarł największy wpływ na moje życie?
  • Czy złamałbym prawo, by uratować ukochaną osobę?
  • Czy ukradłbym, żeby nakarmić głodne dziecko?
  • Czego najbardziej chcę w życiu?
  • Co jest moim powołaniem w życiu?
  • Co jest gorsze: przegrana czy brak podjęcia próby?
  • Odniosłem sukces, poniosłem porażkę – co robiłem inaczej?
  • Jaka jest jedna rzecz, którą chciałbym zrobić przed śmiercią?
  • Czy naprawdę ma znaczenie, co inni myślą o mnie?
  • W jakim stopniu decydowałem o przebiegu mojego życia?
  • Kiedy wszystko zostało już powiedziane i zrobione – czy powiedziałbym i/lub zrobił coś inaczej?

Na koniec, 30 ćwiczeń i zdań niedokończonych

  • Moim ulubionym sposobem na spędzenie dnia jest …
  • Gdybym mógł porozmawiać z sobą w wieku kilkunastu lat, jedyne co powiedziałbym to …
  • Dwie chwile, których nigdy w życiu nie zapomnę, to … (Opisz je bardzo szczegółowo, co sprawia, że ​​są tak niezapomniane)
  • Zrób listę 30 rzeczy, które sprawią, że się uśmiechniesz.
  • Napisz o chwili doświadczonej przez twoje ciało (kochające się, robiące śniadanie, chodzące na imprezy, biorące udział w bijatyce) – pomijaj myśli i emocje, pozwól, aby wszystkie informacje przekazywane były z perspektywy ciała i zmysłów.
  • Słowa, którymi chciałbym żyć, to …
  • Nie mogę sobie wyobrazić życia bez …
  • Kiedy odczuwam ból – fizyczny lub emocjonalny – najmilszą rzeczą, jaką mogę zrobić dla siebie, jest …
  • Zrób listę osób w twoim życiu, które naprawdę cię wspierają i którym możesz autentycznie zaufać. (Potem znajdź czas, żeby się z nimi spotkać.)
  • Jak wygląda według ciebie bezwarunkowa miłość?
  • Co byś zrobił, gdybyś kochał siebie bezwarunkowo? Jak byś działał, co byś robił a czego nie?
  • Naprawdę chciałbym, żeby inni wiedzieli o tym, że…
  • Co dla ciebie oznacza “wystarczająco”?
  • Gdyby moje ciało mogło mówić, powiedziałoby …
  • Napisz w jaki sposób, wsparłeś ostatnio znajomego. Następnie zapisz, jak możesz zrobić to samo dla siebie.
  • Co kochasz w życiu?
  • Co zawsze powoduje łzy w twoich oczach? (Jak powiedział Paulo Coelho: “Łzy to słowa, które trzeba napisać.”)
  • Opisz pracę, która jest dla ciebie “prawdziwa”, potrzebna i satysfakcjonująca – płatna lub niepłatna, zawodowa lub domowa, fizyczna lub umysłowa.
  • Opisz swoje pierwsze odczucie miłości – czygo dotyczyło osoby, miejsca czy rzeczy?
  • Używając 10 słów, opisz siebie.
  • Co Cię najbardziej zaskoczyło w Twoim życiu lub życiu w ogóle?
  • Czego możesz się nauczyć z największych błędów?
  • Czuję się najbardziej pobudzony, kiedy …
  • Napisz listę pytań, na które pilnie potrzebujesz odpowiedzi. (Jest to jedno z moich ulubionych ćwiczeń)
  • Zrób listę wszystkiego, co Cię inspiruje.
  • Jaki jest jeden temat, na temat którego potrzebujesz dowiedzieć się więcej, aby żyć bardziej satysfakcjonująco? (Jak możesz uzyskać informacje?)
  • Czuję się najszczęśliwsza w mojej skórze, kiedy …
  • Zrób listę wszystkiego, czemu chcesz powiedzieć “nie”.
  • Zrób listę wszystkiego, czemu chcesz powiedzieć “tak”.
  • Napisz słowa, które musisz usłyszeć – przeczytaj ja na głos.

Dotarłeś / Dotarłaś do końca 🙂 Mam nadzieję, że ta lista zainspiruje Cię do odkrywania siebie oraz własnego potencjału.

Komentując, udostępniając (poniżej szybka opcja), “lajkując” doceniasz moją pracę i pomagasz dotrzeć temu artykułowi do większej liczby osób – DZIĘKUJĘ <3

 

Psycholog Wojciech Klęk

Witaj! Na imię mam Wojtek, od 2014 roku przewodzę społeczności Świadomie Przez Życie i pomagam ludziom wprowadzać zmiany w życiu poprzez szkolenia oraz sesje indywidualne. W pomocy psychologicznej wspieram klientów w poszerzaniu samoświadomości, przepracowaniu trudnych emocji oraz wypracowaniu nowych, skutecznych metod radzenia sobie z problemami. Pracuje w nurcie poznawczo-behawioralnym, terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach oraz ACT. “Sama wiedza nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować” Kładę nacisk na praktykę, zależy mi by klienci po sesjach wdrażali wyniesioną wiedzę w swoim życiu. Doświadczali i kreowali go swoimi działaniami / brakiem działań, decyzjami / brakiem decyzji. W pracy coacha towarzyszę klientowi w procesie odkrywania jego mocnych stron, ustalaniu celów zgodnych z jego wartościami życiowymi oraz wdrożeniu skutecznych metod działania. Dzielę się swoją wiedzą oraz dostarczam narzędzia, które ułatwiają wprowadzenie pożądanej zmiany. Fascynuję się kulturą Japonii. Praktykuję ZEN – sztukę uważności oraz Kaizen – wprowadzanie zmian małymi krokami. Mieszkam w Krakowie.

KONSULTACJA