Jak radzić sobie ze złością

To, jak się zachowujesz, gdy jesteś zły, zależy od tego, jak dobrze jesteś w stanie zidentyfikować i poradzić sobie ze swoimi emocjami oraz jak nauczyłeś się je wyrażać. Nie każdy wyraża gniew w ten sam sposób. Na przykład, niektóre nieprzydatne sposoby, których mogłeś się nauczyć, to:

  • Zewnętrzna agresja i przemoc – krzyki, przekleństwa, trzaskanie drzwiami, uderzanie lub rzucanie rzeczami i bycie fizycznie brutalnym lub słownie obrażającym i grożącym innym.
  • Agresja wewnętrzna – na przykład mówienie sobie, że nienawidzisz siebie, niezaspakajanie podstawowych potrzeb (takich jak jedzenie lub odmawianie sobie rzeczy, które mogą cię uszczęśliwić), odcięcie się od świata i samookaleczenia.
  • Bierna agresja –  ignorowanie ludzi lub odmawianie rozmowy z nimi, odmawianie wykonywania zadań lub celowe robienie rzeczy źle, późno lub w ostatniej możliwej minucie, a także bycie sarkastycznym lub nadąsanym, nie mówiąc nic wyraźnie agresywnego lub złego .

Ludzie zachowują się tak, jak się tego nauczyli

Jeśli zauważysz, że wyrażasz swój gniew poprzez zewnętrzną agresję i przemoc, może to być bardzo przerażające i szkodliwe dla ludzi wokół ciebie – zwłaszcza dla dzieci. Może to mieć poważne konsekwencje: możesz stracić pracę lub wejść w konflikt z prawem. W takim przypadku bardzo ważne jest staranie się o leczenie i wsparcie.

Co mogę zrobić, aby opanować swój gniew?

Możesz być przerażony, gdy przytłacza cię gniew. Ale są sposoby, dzięki którym możesz nauczyć się go kontrolować, gdy znajdziesz się w trudnej sytuacji. Oto wskazówki:

  • zwróć uwagę na znaki ostrzegawcze
  • daj sobie czas ochłonąć
  • stosuj techniki relaksacyjne

Pamiętaj: jeśli twoje wybuchy złości są gwałtowne, niekontrolowane lub stanowią nadużycie, może to spowodować poważne problemy w twoim życiu osobistym, zawodowym i może być bardzo szkodliwe dla ludzi wokół ciebie. W takim przypadku ważne jest, abyś poszukał profesjonalnego leczenia i wsparcia.

Zwróć uwagę na znaki ostrzegawcze

Złość powoduje przypływ adrenaliny poprzez twoje ciało, więc zanim rozpoznasz emocje, które odczuwasz, możesz zauważyć, że:

  • twoje serce bije szybciej
  • twoje oddychanie jest szybsze
  • twoje ciało staje się napięte
  • zaciskasz szczękę lub pięści

Rozpoznanie tych znaków daje szansę zastanowienia się, jak chcesz zareagować na sytuację, zanim cokolwiek zrobisz. Może to być trudne w „gorącym momencie”, ale im wcześniej zauważysz, jak się czujesz, tym łatwiej możesz wybrać sposób radzenia sobie ze złością.

Daj sobie czas ochłonąć

Gdy czujesz gniew, po prostu warto czasami odejść na chwilę od sytuacji, która ją wywołała zamiast od razu reagować. Może to dać ci czas na zastanowienie się nad tym, co myślisz o sytuacji, zdecydujesz, jak chcesz na nią zareagować i poczujesz większą kontrolę. Oto kilka sposobów:

  • Idź na krótki spacer – nawet jeśli jest to tylko w okolicy.
  • Porozmawiaj z zaufanym przyjacielem, który nie jest związany z sytuacją. Wyrażanie swoich myśli na głos może pomóc Ci zrozumieć, dlaczego jesteś zły i pomóc Ci się uspokoić.
  • Policz do przysłowiowych 100, zanim zareagujesz. Pozwoli ci się to skupić na czymś innym.

Wypróbuj techniki relaksacji

Jest wiele sposobów na uspokojenie się i rozładowania emocji. W zależności od tego, co ci odpowiada i co jest wygodne w momencie, gdy jesteś zły możesz spróbować:

  • Oddychaj powoli – staraj się wydychać dłużej niż wdychasz i skup się na każdym oddechu, gdy go weźmiesz.
  • Rozluźnij swoje ciało – jeśli czujesz, że twoje ciało się napina, spróbuj skupić się na każdej części ciała, aby napinać i rozluźniać mięśnie.
  • Wykorzystaj część swojej energii w bezpieczny sposób – może to dać ujście twoim emocjom w sposób, który nie rani ciebie ani innych. Na przykład możesz iść pobiegać, zrobić kilka pompek i brzuszków, iść na siłownie etc.
  • Oderwij się od sytuacji. Wszystko, co całkowicie zmienia twoją sytuację, myśli lub wzorce, może powstrzymać nasilenie się gniewu. Na przykład możesz spróbować:
      • włączyć Twoją ulubioną muzykę
      • przygotować ulubione jedzenie
      • wziąć zimny / gorący prysznic
      • obejrzeć ulubiony film

Rozpisz sytuację, która wywołała w tobie złość

Pytania, które pomogą ci zrozumieć twoją złość:

1. Dlaczego tak naprawdę czuję się zła/y?
2. Co poszło nie tak? Jakie były moje prawdziwe oczekiwania wobec danej sytuacji/osoby?
4.Jakie emocje/uczucia poprzedzały falę złości?
5. Co chcę osiągnąć, złoszcząc się?

Warto odpowiedzieć sobie na te pytania pisemnie. Prawdziwy powód złości może cię całkowicie zaskoczyć i otworzyć ci oczy na takie obszary, których istnienia nawet nie podejrzewasz.

Komentując, udostępniając (poniżej szybka opcja), “lajkując” doceniasz moją pracę i pomagasz dotrzeć temu artykułowi do większej liczby osób – DZIĘKUJĘ <3

Psycholog Wojciech Klęk

Witaj! Na imię mam Wojtek, od 2014 roku przewodzę społeczności Świadomie Przez Życie i pomagam ludziom wprowadzać zmiany w życiu poprzez szkolenia oraz sesje indywidualne. W pomocy psychologicznej wspieram klientów w poszerzaniu samoświadomości, przepracowaniu trudnych emocji oraz wypracowaniu nowych, skutecznych metod radzenia sobie z problemami. Pracuje w nurcie poznawczo-behawioralnym, terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach oraz ACT. “Sama wiedza nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować” Kładę nacisk na praktykę, zależy mi by klienci po sesjach wdrażali wyniesioną wiedzę w swoim życiu. Doświadczali i kreowali go swoimi działaniami / brakiem działań, decyzjami / brakiem decyzji. W pracy coacha towarzyszę klientowi w procesie odkrywania jego mocnych stron, ustalaniu celów zgodnych z jego wartościami życiowymi oraz wdrożeniu skutecznych metod działania. Dzielę się swoją wiedzą oraz dostarczam narzędzia, które ułatwiają wprowadzenie pożądanej zmiany. Fascynuję się kulturą Japonii. Praktykuję ZEN – sztukę uważności oraz Kaizen – wprowadzanie zmian małymi krokami. Mieszkam w Krakowie.

KONSULTACJA