fbpx

Jak wybrać partnera

Jeśli zastanawiasz się, jak wybrać odpowiedniego dla siebie partnera życiowego, podpowiem ci krótko: musisz słuchać serca i rozumu. Choć współczesna kultura masowa kładzie nacisk, abyśmy zaczynali od znalezienia kogoś, kto nas pociąga fizycznie, aby rozpocząć z nim intymne współżycie seksualne, a dopiero później próbować zbudować z nim związek pokonując wszystkie konflikty w intelektualnej i emocjonalnej sferze poufałości, uważam, że zdrowiej nauczyć się działać odwrotnie: najpierw poznać kogoś i zaakceptować jako odrębna istotę ludzka, a później nawiązać z nią intymny kontakt seksualny.

Wielu uważa jednak, że trzeba znaleźć kogoś, kto odpowiada naszemu idealnemu wzorcowi fizycznemu, abyśmy czuli do niego pociąg seksualny – dopiero wtedy można bezpiecznie zainwestować coś w utworzenie prawdziwego związku.
Często wydaje się, że trudno znaleźć osobę z odpowiednimi “kwalifikacjami” – a przy tym dostępna – a jeśli już się znajdzie, często okazuje się, że ona nie czuje do nas pociągu, zwłaszcza, jeśli uważamy że nasza fizyczna powierzchowność daleka jest od doskonałości. Jeśli nawiążemy przyjaźń z kimś, kto jest bardzo miły, ale niezbyt atrakcyjny fizycznie, często te fizyczne „detale”, które nas z początku odpychały, z czasem podobają się nam coraz bardziej, albo staja się coraz mniej istotne.

W wielu przypadkach zdrowy pociąg seksualny rodzi się dopiero wówczas, gdy rozwinęły się inne sfery intymnej poufałości.

Jeśli czas mija, a ty wciąż nie możesz znaleźć osoby, która cię pociąga, byłoby rozsądnie zastanowić się, czy przypadkiem w twoim sposobie myślenia nie ma czegoś, co sprawia, że nikt nie jest w stanie cię zadowolić.
Niektórzy ludzie nie zawierają żadnego związku, bo oglądają każdego potencjalnego partnera pod mikroskopem, cal po calu, i oczywiście nikt nie odpowiada ich oczekiwaniom. Jeśli uświadomisz sobie, że ty właśnie do takich ludzi należysz, radze ci zwrócić się do osoby, który nie może ci pomóc w uwolnieniu się od takiego perfekcjonistycznego, hamującego nawiązanie bliższych kontaktów, sposobu myślenia.

Ja to Ja, Ty to Ty, czyli zdrowe dbanie o siebie

Każde powinien rozwijać się i pracować samodzielnie nad swoim “uzdrowieniem”, szczególnie w zakresie kilku ważnych dla związku tematów. Żaden z partnerów nie powinien oczekiwać, że ktoś będzie za niego wypełniał jeden z następujących obowiązków wobec samego siebie:

  • Każdy pielęgnuje szacunek do samego siebie, zwłaszcza w czasie konfliktu z partnerem. Nie wymagasz od partnera, aby nieustannie darzył cie szacunkiem.
  • Każdy jest odpowiedzialny za swoje granice, każdy potrafi chronić swoja suwerenność zwłaszcza podczas konfliktu z partnerem.
  • Każdy potrafi słuchać drugiego, ponieważ każdy ma swoje granice stanowiące filtr dla wszystkich napływających informacji; w ten sposób możesz słuchać partnera i zwracać uwagę na to co chce ci powiedzieć.
  • Każdy jest odpowiedzialny za właściwe poznanie i ujawnienie prawdy o swojej sferze fizycznej, intelektualnej, emocjonalnej i duchowej, każdy potrafi dzielić się nią z drugim.
  • Każdy bierze odpowiedzialność za poznanie swoich własnych potrzeb i pragnień, a także za określenie, kiedy jak i wobec kogo można je ujawniać.
  • Chociaż żyjecie razem w związku, dzielicie się sobą i wspieracie wzajemnie, każde z was ma również inne źródła wsparcia (przyjaciele, doradcy, rodzina), do których możecie sięgnąć, kiedy na wasza prośbę o wsparcie partner odpowiada ,,nie’’.
  • Każdy bierze odpowiedzialność za uczenie się i okazywanie umiaru w wyrażaniu swojej osobowości, swoich potrzeb i pragnień. Żadne z was nie oczekuje od partnera, że będzie tolerował nieokiełznanie i niezdrowa intensywność w tym względzie.

Ja robię swoje, a ty swoje. Nie jestem na tym świecie po to, by spełniać twoje oczekiwania, a ty nie jesteś na tym świecie, by spełniać moje. Ty to ty, a ja to ja. I jeśli przypadkiem natrafimy na siebie to wspaniale, jeśli nie, to nic nie można na to poradzić.

Niektórzy ludzie mają w sobie schemat, który jest aktywowany przez osoby podobne do znaczących osób z przeszłości. Ludzie ci często mylą silne emocje, które pojawiają się pod wpływem aktywowania schematu z miłością. Jeśli osoba wychowała się w na przykład w domu, w którym gościła przemoc jej “schemat rodzinny” może po prostu uniemożliwić jej wybór dobrych partnerów dla siebie. Jeśli zaliczasz się do grona tych osób, przedstawiam kilka wskazówek, jak dokonywać rozsądnych wyborów dotyczących partnera życiowego

1. Słuchaj, ludzie powiedzą ci dokładnie, kim są. Jeśli ktoś mówi, że zwykle jest w złym humorze lub nie wie, jak być monogamicznym, usłysz jego słowa. Nie zakładaj, że w cudowny sposób twój potencjalny partner zmieni się specjalnie dla ciebie. Metaforycznie rzecz ujmując, z psa kota nie zrobisz. Chcesz mieć kota, poszukaj kota. Zaoszczędzi ci to wielu frustracji.

2. Szukaj kogoś, kto jest miły i kochający. Jeśli masz szczęście, twój potencjalny partner będzie miał rodzinę, która nauczyła go, jak tworzyć zdrową relację. Posiadanie teściów, którzy traktują cię jak członka rodziny, uczyni twoje życie znacznie przyjemniejszym.

3. Znajdź osobę, z którą będziesz potrafiła rozmawiać . W miarę upływu czasu to jakość relacji jest ważniejsza niż wygląd, pieniądze lub pozycja. Jeśli nie możesz szczerze porozmawiać z partnerem, nie masz wsparcia, zrozumienia i akceptacji, nie wróży to dobrze.

4. Upewnij się, że macie wspólne cele życiowe i wartości. Na przykład, jeśli jedno z was chce posiadać dzieci, a drugie nie, prawdopodobnie z biegiem czasu niezaspokojone potrzeby jednego z was będą przyczyną konfliktów. Różnice duchowe, polityczne również mogą być trudne do pokonania. Życie niesie wiele wyzwań, o wiele łatwiej pokonać je, gdy nie prowadzisz “walki” na kilku frontach.

5. Zgodność fizyczna. Paradoksalnie dopasowanie fizyczne ma więcej wspólnego z dotykiem niż z seksem. Jeśli jesteś osobą która potrzebuje fizycznej bliskości, dużo łatwej ci będzie z kimś, kto podziela to pragnienie. Potrzeby seksualne zmienia się przez całe życie, ale nasza potrzeba dotyku pozostaje dość stała.

6. Szukaj kogoś, kto Cię rozśmieszy. Poczucie humoru może pomóc przezwyciężyć wiele przeszkód życiowych. Jeśli ktoś może sprawić, że się uśmiechniesz, gdy jesteś w dołku, życie będzie lżejsze.

7. Obustronne zaangażowanie. Związek to ulica dwukierunkowa. Każda ze stron musi być zdeterminowana, aby związek działał. Wybierając partnera obserwuj co wnosi do waszej relacji, czy jest uważny na potrzeby waszego związku, czy tylko swoje własne.

8. Sprawdź czy potraficie się kłócić. Związek tworzą dwie osoby o wyjątkowych osobowościach. To naturalne, że czasami pojawiają się sytuacje, gdzie różnica zdań wywołuje negatywne emocje. To, w jaki sposób ty i twój potencjalny partner życiowy reagujecie w sytuacjach kryzysowych, wiele powie o szansie relacji. Jeśli twój potencjalny partner życiowy nie radzi sobie dobrze ze negatywnymi emocjami, nie licz, że sytuacja sama się zmieni.

Istnieją miliony mężczyzn i kobiet, a każdy jest jedyny w swoim rodzaju. Jedni będą świetnie do ciebie pasować, inni wcale. Możesz się zakochać w każdym, ale do tego, żeby być z kimś na co dzień, potrzeba ścisłego dopasowania się, odpowiedniego wyboru. Ta osoba nie musi być absolutnie taka sama jak ty. Razem musicie być jak klucz w zamku – układ, który działa.

W życiu nie ma żadnych gwarancji. Jesteś odpowiedzialny wyłącznie za swoje myśli, zachowania i uczucia. Nie spiesz się; słuchaj swojej intuicji . Wybór odpowiedniej osoby, z właściwych powodów, we właściwym czasie jest formą sztuki.

Zostaw w komentarzu informację czy ten artykuł był dla ciebie przydatny. Możesz go również ocenić, klikając w gwiazdki pod artykułem. Komentując, udostępniając (poniżej szybka opcja), “lajkując” doceniasz moją pracę i pomagasz dotrzeć temu artykułowi do większej liczby osób. DZIĘKUJĘ <3

Psycholog Wojciech Klęk

Witaj! Na imię mam Wojtek, od 2014 roku przewodzę społeczności Świadomie Przez Życie i pomagam ludziom wprowadzać zmiany w życiu poprzez szkolenia oraz sesje indywidualne. W pomocy psychologicznej wspieram klientów w poszerzaniu samoświadomości, przepracowaniu trudnych emocji oraz wypracowaniu nowych, skutecznych metod radzenia sobie z problemami. Pracuje w nurcie poznawczo-behawioralnym, terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach oraz ACT. “Sama wiedza nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować” Kładę nacisk na praktykę, zależy mi by klienci po sesjach wdrażali wyniesioną wiedzę w swoim życiu. Doświadczali i kreowali go swoimi działaniami / brakiem działań, decyzjami / brakiem decyzji. W pracy coacha towarzyszę klientowi w procesie odkrywania jego mocnych stron, ustalaniu celów zgodnych z jego wartościami życiowymi oraz wdrożeniu skutecznych metod działania. Dzielę się swoją wiedzą oraz dostarczam narzędzia, które ułatwiają wprowadzenie pożądanej zmiany. Fascynuję się kulturą Japonii. Praktykuję ZEN – sztukę uważności oraz Kaizen – wprowadzanie zmian małymi krokami. Mieszkam w Krakowie.

KONSULTACJA