Model PERMA: naukowa teoria szczęścia

Wydaje się, że w dzisiejszych czasach dążenie do osobistego szczęścia jest silniejsze niż kiedykolwiek. Istnieje wiele sposobów na osiągnięcie szczęścia, choćby przez trening umysłu, dobroczynność/wolontariat, przestrzeganie zasad  dobrego samopoczucia etc.. Większość osób uważa, że ​​wie, czym jest osobiste szczęście. Jednak jakie są faktyczne elementy, które promują szczęście w każdym z nas? Teoretyczny model szczęścia (PERMA) Seligmana pomaga poznać i zrozumieć te elementy, oraz podpowiada co można zrobić, aby zmaksymalizować każdy element, by osiągnąć życie pełne szczęścia.

Model PERMA Seligmana

Model PERMA został zaprojektowany przez Martina Seligmana (ojca psychologii pozytywnej). Składa się z pięciu podstawowych elementów psychologicznego dobrostanu i szczęścia. Seligman uważa, że ​​te pięć elementów może pomóc ludziom nadać życiu poczucia spełnienia, szczęścia i znaczenia.

P – Pozytywna emocja (Positive emotions)

Ten element modelu jest jednym z najbardziej oczywistych składników szczęścia. Możliwość skupienia się na pozytywnych emocjach jest czymś więcej niż tylko uśmiechaniem się, umiejętnością bycia optymistą i postrzegania przeszłości, teraźniejszości i przyszłości w pozytywnej perspektywie. Pozytywna wizja życia może pomóc Ci w związkach, pracy. Ponad to inspiruje do bycia bardziej kreatywnym i zachęca do podejmowania większych liczby wyzwań-szans. W życiu każdego z nas istnieją wzloty i upadki, skupienie się na upadkach zwiększa szanse na rozwój depresji, dlatego należy skupić się na wzlotach i pozytywnych aspektach życia. Istnieje wiele korzyści dla zdrowia z optymizmu i pozytywności.

W tym elemencie modelu ważne jest odróżnienie „przyjemności” od „Przyjemności”. „przyjemności” związanej z zaspokajaniem potrzeb fizjologicznych w celu przetrwania; takie jak pragnienie, głód i sen od „Przyjemności” płynącej z intelektualnej stymulacji i kreatywności, na przykład gdy dziecko wykonuje skomplikowany samochód lego, który wymaga jego koncentracji, będzie promieniowało radością i satysfakcją z swojej pracy. Tego rodzaju pozytywne emocje są potrzebne. Jeśli lubisz wykonywać zadania, które niesie życie, jesteś bardziej skłonny do wytrwałości i stawiania czoła wyzwaniom poprzez twórcze i alternatywne rozwiązania.

E – Zaangażowanie (Engagement)

W życiu ważne jest, aby móc znaleźć działania, które wymagają pełnego zaangażowania (misja życiowa). Zaangażowanie w działania jest ważne, abyś mógł uczyć się, rozwijać i pielęgnować osobiste szczęście. Każdy jest inny, każdy może czerpać przyjemność z innych rzeczy, niezależnie od tego, czy jest to gra na instrumencie, uprawianie sportu, uczenie innych, taniec, praca nad ciekawym projektem w pracy, nieważne czy jest to tworzenie własnej firmy, budowanie marki czy hobby. Wszyscy potrzebujemy czegoś w naszym życiu, co całkowicie absorbuje w chwili obecnej, tworząc „przepływ” błogiego zanurzenia się w zadaniu lub działaniu. Ten rodzaj „przepływu” zaangażowania jest ważny, aby zwiększyć inteligencję, umiejętności i zdolności emocjonalne.

Wybierz pracęktórą kochasz i nie przepracujesz ani jednego dnia więcej w Twoim życiu

R – Relacje (Relationship)

Relacje i związki społeczne są jednym z najważniejszych aspektów życia. Ludzie są zwierzętami społecznymi, które rozwijają się w związku, miłości, bliskości. Silnej emocjonalnej i fizycznej interakcji z innymi ludźmi. Budowanie pozytywnych relacji z partnerem, rodzicami, rodzeństwem, rówieśnikami i przyjaciółmi jest ważne dla szerzenia miłości i radości. Posiadanie silnych relacji zapewnia wsparcie w trudnych czasach. Badania wykazały, że ośrodki bólowe w mózgu ulegają aktywacji, kiedy jesteśmy zagrożeni izolacją. Jest tak dlatego, że w perspektywie ewolucyjnej izolacja byłaby najgorszą rzeczą, jaką moglibyśmy zrobić dla własnego przetrwania.

M – Znaczenie (Meaning)

Posiadanie celu i sensu: jaka jest moja życiowa misja? –  jest ważne, aby żyć życiem szczęśliwym i spełnionym. Zamiast dążyć do przyjemności i materialnego bogactwa, mamy rzeczywisty sens naszego życia. Znalezienie większego celu nadaje ludziom sens życia. Zrozumienie wpływu twojej pracy na innych i tego, dlaczego zdecydowałeś się na tę pracę, pomoże ci bardziej cieszyć się z zadań, które są przed tobą stawiane. To z kolei sprawi, że staniesz się bardziej usatysfakcjonowanym i szczęśliwszym.

A – Osiągnięcia (Achievement)

Posiadanie celów i ambicji życiowych pomaga sięgnąć po rzeczy, które dają poczucie spełnienia. Powinieneś wyznaczać realistyczne cele, które możesz zrealizować. Wyznaczanie celów i ich realizacja prowadzi do poczucia satysfakcji, osobistej dumy i spełnienia. Osiągnięcia w życiu są ważne, dają poczucie sensu, budują pewność siebie i zaspokajają potrzebę samorealizacji.

jak wyznaczać cele

Jak zastosować model PERMA w swoim życiu?

Świadomość modelu PERMA jest pierwszym krokiem do zastosowania tej teorii. Zapoznaj się dokładnie z 5 elementami modelu, aby móc zastosować je w swoim życiu. Pamiętaj, aby myśleć pozytywnie w domu i w pracy. Znajdź rzeczy, które cię uszczęśliwią i w pełni angażują. Wyznacz cele, w istotnych dla ciebie obszarach życia, aby wznieść je na wyższy poziom. Poświęć więcej czasu na zajęcia, które lubisz. Skoncentruj się na swoich relacjach z rodziną i przyjaciółmi, znajdź sposoby na nawiązywanie nowych kontaktów. Odkryj cel swojego życia i to, co daje poczucie sensu – dla każdego jest to coś innego.

Dzielenie się jest dbaniem o innych. Komentując, udostępniając, “lajkując” doceniasz moją pracę i pomagasz dotrzeć temu artykułowi do większej liczby osób – DZIĘKUJĘ <3

Psycholog Wojciech Klęk

Witaj! Na imię mam Wojtek, od 2014 roku przewodzę społeczności Świadomie Przez Życie i pomagam ludziom wprowadzać zmiany w życiu poprzez szkolenia oraz sesje indywidualne. W pomocy psychologicznej wspieram klientów w poszerzaniu samoświadomości, przepracowaniu trudnych emocji oraz wypracowaniu nowych, skutecznych metod radzenia sobie z problemami. Pracuje w nurcie poznawczo-behawioralnym, terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach oraz ACT. “Sama wiedza nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować” Kładę nacisk na praktykę, zależy mi by klienci po sesjach wdrażali wyniesioną wiedzę w swoim życiu. Doświadczali i kreowali go swoimi działaniami / brakiem działań, decyzjami / brakiem decyzji. W pracy coacha towarzyszę klientowi w procesie odkrywania jego mocnych stron, ustalaniu celów zgodnych z jego wartościami życiowymi oraz wdrożeniu skutecznych metod działania. Dzielę się swoją wiedzą oraz dostarczam narzędzia, które ułatwiają wprowadzenie pożądanej zmiany. Fascynuję się kulturą Japonii. Praktykuję ZEN – sztukę uważności oraz Kaizen – wprowadzanie zmian małymi krokami. Mieszkam w Krakowie.

2 thoughts on “Model PERMA: naukowa teoria szczęścia

  • 2 kwietnia, 2019 o 10:47 am
    Permalink

    Jak osiągnięcia, to obrazki z mężczyznami, jak emocje – to z kobietami. Przypadek, czy stereotyp kierujący takim, a nie innym wyborem?

    • 2 kwietnia, 2019 o 12:08 pm
      Permalink

      Jak emocje to zazwyczaj po równo kobiety i mężczyźni. W przypadku osiągnięć przypadek – z zależności jakie zdjęcie jest dostępnę

Komentarze są wyłączone.

KONSULTACJA