Postanowienia noworoczne – jak wyznaczyć cele?

jak wyznaczać cele

Ostatni tydzień roku jest dla mnie czasem podsumowań oraz wyznaczania nowych celów. Lubię się na chwilę zatrzymać i odpowiedzieć na pytania: czego nauczyłem się w tym roku?  kogo poznałem? realizacja których celów dała mi największą satysfakcję? z czego jestem zadowolony? za co jestem wdzięczny? co mogłem zrobić inaczej? które doświadczenia z minionego roku chciałbym powtórzyć w nowym? 
Odpowiedź na powyższe pytania pomagają mi ustalić miejsce, w którym się obecnie znajduję – „aktualny stan gry”.

„Nie na tym po­lega rzecz, aby dodać lat do życia, ale na tym prze­de wszys­tkim, aby dodać życia do lat”

~ Alexis Carrel

Ustalenie stanu aktualnego, pomaga spojrzeć na życie z odpowiedniej perspektywy. Gdy już ustalisz miejsce, w którym się aktualnie znajdujesz, przyjrzyj się obszarom swojego życia, na których chciałbyś się skupić w najbliższym roku oraz:

  • nadaj im priorytet – które są dla ciebie najważniejsze?
  • wykonaj skalowanie – w skali 0-10, na ile jesteś zadowolony z aktualnego stanu rzeczy w kluczowych obszarach? (0 – kompletnie niezadowolony, 10 – jest idealnie) Ile chciałbyś mieć na koniec 2018 roku?

Możesz posłużyć się kołem życia zamieszczonym poniżej lub narysować własne.
kolo zycia

 Wyznaczanie obszarów kluczowych

Często na facebooku oraz blogu odnoszę się do wyznaczania celów w oparciu o wartości jakimi kierujemy się w życiu. Uważam, że takie podejście daje dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze jeśli zajmiesz się tym co jest dla ciebie ważne, pobudzisz wewnętrzną motywację, która jest niezbędna do realizowania zamierzonych celów – innymi słowy łatwiej będzie ci zabrać się do pracy i doprowadzić działania do końca. Po drugie, jeśli zdobędziesz to na czym ci zależy… jak myślisz, satysfakcja będzie na poziomie wyższym czy niższym, niż w przypadku zrealizowania celu niespójnego z Tobą? W jaki sposób osiągnięcie celu spójnego z tobą przełoży się na twoje samopoczucie / poczucie własnej wartości? Twoja odpowiedź będzie dokończeniem zdania po trzech kropkach.

Do wyznaczenia celów rocznych opracowałem listę 5 kluczowych  obszarów mojego życia. Możesz się nią posłużyć lub przygotować własną.

Do moich kluczowych obszarów zaliczam:

  1. Dobre emocjonalne samopoczucie
  2. Zdrowie fizyczne
  3. Relacje z przyjaciółmi i rodziną
  4. Rozwój osobisty / kariera zawodowa
  5. Doświadczanie życia

Do każdego z wyznaczonych kluczowych obszarów zadaj sobie 5 pogłębiających pytań „dlaczego…?”, aby dotrzeć do podstawy motywacyjnej.

Przykładowo dla obszaru Dobre emocjonalne samopoczucie
I. Dlaczego emocjonalne samopoczucie jest dla mnie ważne?”
Jeśli czuję się dobrze jestem bardziej kreatywny.
II. Dlaczego bycie kreatywnym jest dla ciebie ważne?
Jeśli jestem kreatywny szybciej wykonuje zadania.
III. Dlaczego chcesz szybciej wykonywać zadania?
Chcę szybciej wykonywać zadania, żeby mieć więcej czasu dla bliskich.
IV. Dlaczego chcesz mieć więcej czasu dla bliskich?
Bo są dla mnie ważni.
V. Dlaczego są dla ciebie ważni?
Uważam, że relacje z osobami, które nas rozumieją i dają wsparcie są bezcenne, chcę o nie dbać.

W tym przypadku dobry stan emocjonalny jest kluczowym obszarem wpływającym na podnoszenie wydajności oraz realizowania podstawy motywacyjnej „relacja z bliskimi”.

Dobre emocjonalne samopoczucie

Ten obszar nieprzypadkowo znalazł się na szczycie mojej listy. Stan emocjonalny jest wyznacznikiem jakości życia. Dobra materialne, kariera, zdrowie, relacje z innymi etc. – są „celami środkami”, prowadzącymi do dobrego samopoczucia emocjonalnego, jednakże poczucie szczęści jest celem, do którego naturalnie dąży każdy człowiek. Umiejętność zadbania o własny, dobry stan emocjonalny, daje dużą jakość w życiu i pomaga wyznaczać „cele środki”. Dokończ zdania, aby odszukać czynności, które przekładają się na twoje dobre samopoczucie emocjonalne:

Jestem szczęśliwy/szczęśliwa, gdy….
… sprawia, że jestem z siebie dumny/dumna.
Największą satysfakcję przynosi mi…

Pierwszym krokiem do wyznaczania celów wpływających na twój stan emocjonalny jest  zdiagnozowanie, co jest ci potrzebne do dobrego samopoczucia, a następnie opracowanie planu zawierającego „cele środki”.

Zdrowie fizyczne

Stara mądrość ludowa głosi, że zdrowy duch mieszka w zdrowym ciele. Psychosomatyka również udowadnia wpływ zdrowia fizycznego na formę psychiczną. Zastanów się w jaki sposób wpływasz na stan swojego zdrowia fizycznego. Czy dostarczasz swojemu organizmowi tego co mu służy czy raczej szkodzi? Jak oceniasz na skali 0-10 swoje aktualne zdrowie fizyczne, gdzie 0 oznacza „kompletnie źle” a 10 „mogę w tym momencie przebiec ultra maraton”. W jakim punkcie skali chciałbyś być za rok o tej porze? Co możesz zrobić, żeby to osiągnąć? Odpowiednia dieta? Aktywność fizyczna? Kto może ci w tym pomóc?

Osobiście chętnie jeżdżę na rolkach, łyżwach, chodzę po górach, korzystam z basenu, siłowni etc. Nie stosuję co prawda żadnej specjalnej diety, jednak staram się jeść z umiarem oraz maksymalnie urozmaicać swój jadłospis.

Relacje z przyjaciółmi i rodziną

Powszechnie wiadomo, że szczęście zależy w dużym stopniu od relacji z innymi ludźmi. Zadaj sobie pytanie: kto jest ważny w moim życiu? przy kim czuję się dobrze? w jaki sposób dbam o relację z ważnymi dla mnie osobami? w jaki sposób mógłbym/mogłabym wpłynąć pozytywnie na relacje w których jestem? Nie możemy kontrolować zachowania innych, odpowiadamy za własne zachowanie. Nie z każdym nadajemy na tych samych falach, nie z każdym się dogadamy. Przypatrz się swoim relacjom, które są kluczowe dla twojego samopoczucia? Którym chcesz poświęcić więcej czasu? W jaki sposób mógłbyś/mogłabyś pogłębić więź?

Rozwój osobisty i kariera zawodowa

Etat zajmuje minimum 1/3 dostępnego czasu/życia (wyłączając 8h/dziennie na sen).  Zadaj sobie pytania: czy lubię to co robię? (jeśli odpowiedź brzmi nie, jednak nie możesz zmienić aktualnej pracy, zadaj sobie dodatkowe pytanie: co musiałoby się zmienić, żebym polubił to co robię teraz? – w twoim nastawieniu, w miejscu pracy – na co masz wpływ?), czy moja praca przybliża mnie do realizacji celów życiowych? czy to co robię teraz daje mi poczucie sensu? czy pracowałbym/pracowałabym w obecnej firmie za mniejsze wynagrodzenie? za co lubię swoją pracę? Oceń swój poziom zadowolenia z pracy na skali 0-10, gdzie 0 oznacza nienawidzę tego co robię, 10 kocham moją pracę tak bardzo, że mógłbym ją wykonywać nawet za darmo. Na jakim poziomie chciałbyś być za rok? Jeśli na tym samym – które czynności powinieneś powtarzać? / które zmienić? Jeśli za rok, chciałbyś być wyżej na skali / pracować w innej pracy, zastanów się: jakiej pracy szukam? czego powinienem / powinnam się nauczyć? jakie kursy umożliwią mi zmianę pracy / awans? kto może mi pomóc w zmianie?

Nie oczekujcie od dnia tego, co mogą dać jedynie lata. Ale nie zapominajcie, że lata składają się z wielu dni, dlatego postanówcie, że nie zmarnujecie ani jednego.

~ J. M. Sailer

Doświadczanie życia

Zastanów się: co chciałbyś/chciałabyś „przeżyć” w ciągu kolejnego roku? jakie nowe miejsca odwiedzić? w jakich sytuacjach się sprawdzić? czego doświadczyć? co chcesz odkryć? (w sobie, w świecie zewnętrznym), co mogłoby wzbogacić twoje życie? Osobiście uwielbiam odkrywać nowe miejsca, zdobywać szczyty górskie (w tym roku zdobyłem Kozi Wierch oraz Krywań). Każde nowe miejsce, kolejny szczyt, nowe doświadczenie dostarcza wiedzy na własny temat, pozwala się sprawdzić, wyjść poza to co znane, doświadczyć życia.

Potraktuj ten artykuł jako wskazówkę do wyznaczenia własnych kluczowych obszarów życia oraz przygotowania listy celów na nadchodzący rok, których realizacja do ci satysfakcję. Życzę Ci  szczęśliwego Nowego Roku.

Jeśli potrzebujesz coachingu, aby popracować nad swoimi celami napisz do mnie > kontakt <.

Komentując, udostępniając (poniżej szybka opcja), “lajkując” doceniasz moją pracę i pomagasz dotrzeć temu artykułowi do większej liczby osób – DZIĘKUJĘ <3

Psycholog Wojciech Klęk

Witaj! Na imię mam Wojtek, od 2014 roku przewodzę społeczności Świadomie Przez Życie i pomagam ludziom wprowadzać zmiany w życiu poprzez szkolenia oraz sesje indywidualne. W pomocy psychologicznej wspieram klientów w poszerzaniu samoświadomości, przepracowaniu trudnych emocji oraz wypracowaniu nowych, skutecznych metod radzenia sobie z problemami. Pracuje w nurcie poznawczo-behawioralnym, terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach oraz ACT. “Sama wiedza nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować” Kładę nacisk na praktykę, zależy mi by klienci po sesjach wdrażali wyniesioną wiedzę w swoim życiu. Doświadczali i kreowali go swoimi działaniami / brakiem działań, decyzjami / brakiem decyzji. W pracy coacha towarzyszę klientowi w procesie odkrywania jego mocnych stron, ustalaniu celów zgodnych z jego wartościami życiowymi oraz wdrożeniu skutecznych metod działania. Dzielę się swoją wiedzą oraz dostarczam narzędzia, które ułatwiają wprowadzenie pożądanej zmiany. Fascynuję się kulturą Japonii. Praktykuję ZEN – sztukę uważności oraz Kaizen – wprowadzanie zmian małymi krokami. Mieszkam w Krakowie.

KONSULTACJA