Typ Ofiarny “Altruista”

Życie jest służbą, miłość jest ofiarą. Oto dwa aksjomaty ludzi, których osobowość jest typu ofiarnego. Uważają, że ich potrzeby mogą zaczekać, aż wszyscy inni zostaną zaspokojeni. Składając siebie w ofierze zyskują spokój, bezpieczeństwo i pewność swojego miejsca w porządku świata. W najlepszym wydaniu jest to typ pełen bezinteresowności i wielkoduszności, materiał na świętych i przykładnych obywateli.

7 cech charakterystycznych

  1. Wspaniałomyślność. Jeśli jesteś w potrzebie, osoba ofiarna odda ci ostatnią koszulę. Nie będzie czekać, aż poprosisz.
  2. W służbie bliźniego. Dyrektywą naczelną Altruistów jest: być użytecznym. Z szacunku dla innych rezygnują z własnych ambicji i współzawodnictwa. Zadowala ich pozycja druga, a nawet ostatnia.
  3. Uważność. Ludzie Ofiarni odnoszą się do innych z wielkimi względami. Są uczciwi i godni zaufania.
  4. Są nieskorzy do osądzania i pobłażliwi wobec cudzych słabości. Nigdy nie czynią nikomu wyrzutów
  5. Obce im są zarozumiałość i duma, nie lubą robić wokół siebie hałasu. Nie pragną być ośrodkiem uwagi i źle się czują w świetle reflektorów.
  6. Wytrzymałość. Potrafią wytrwale znosić cierpienie. Wolą sami dźwigać swój krzyż. Mają wiele cierpliwości i odporności na niewygody.
  7. Prostoduszność. Są naiwni i niewinni. Nie zdają sobie sprawy z wielkiego wpływu, jaki często wywierają na innych. Nie podejrzewają nigdy skrytych lub pokrętnych intencji ludzi, którzy tak wiele im dają.

Związki: dla ciebie wszystko

Altruiści znajdują sens życia w obdarowywaniu innych. […] Pracują ciężko bez znużenia, z radością zatracają się w oddaniu jakiejś osobie lub sprawie. […] O ile ludzie Ofiarni mogą nie życzyć sobie zbytniego szumu wokół ich bezinteresownych starań, to podobnie jak prawie wszyscy, pragną być kochani i doceniani. […] Jeśli Ofiarność jest twoją naturą, to najlepiej ci będzie z partnerem, który lubi, by się nim opiekować i otaczać go troską. Strzeż się jednak ludzi, w których osobowościach dominują aspekty Awanturniczy i Władczy, mogą cię bowiem wykorzystać. Unikaj też ludzi Pewnych Siebie, ponieważ ktoś taki nie będzie dostrzegał twoich potrzeb i sprawi ci zawód – choć skwapliwie przyjmie wszystko, co mu ofiarujesz. Z osobą o każdym innym typie osobowości możesz prawdopodobnie stworzyć udany związek, choć zależy to od innych aspektów twojego wzoru osobowości.

Typ Ofiarny: wzmocnij swoje atuty

Jesteś z natury wolny od egoizmu, wspaniałomyślny, uczynny, hojny. Robisz co możesz, by zadowolić innych, nawet jeśli nikt cię o to nie prosi i nawet jeśli nie spotykasz się z wdzięcznością. Niewykluczone, że nie zdając sobie z tego sprawy, negujesz własne potrzeby i przyjemności. Pracuj więc nad sobą, by między tym co dajesz, a tym co bierzesz, istniała równowaga – ostrożniej z tym pierwszym, więcej zdecydowania w tym drugim.

Ćwiczenie 1. Dla odmiany skoncentruj się w myślach na własnej osobie. Kiedy jesteś wśród ludzi zaczynasz automatycznie myśleć o ich potrzebach. Kiedy następnym razem znajdziesz się w towarzystwie, spróbuj się zastanowić, czego chciałbyś dla siebie. Na przykład gdy biegniesz do kuchni, by przygotować napoje dla gości, wyobraź sobie , że robi to kto inny albo nawet, że ktoś przyrządza drinka specjalnie dla ciebie. Kiedy wysłuchujesz zwierzeń przyjaciółki i szukasz w myślach rozwiązania jej problemów, wyobraź sobie, że to ty mówisz a przyjaciółka słucha. To tylko ćwiczenie myślowe, ale już na tym etapie możesz odczuwać dyskomfort, ponieważ takie fantazje nie są zgodne z twoją naturą. Chodzi o to byś zaczął sobie uświadamiać, czego mógłbyś pragnąć od innych dla siebie. Sporządź listę wszystkich odkrytych w ten sposób pragnień. Może będzie ci łatwiej wykonać to ćwiczenie w samotności. Spisz wówczas wszystko, czego chciałbyś od innych.

Ćwiczenie 2. Ucz się prosić. Niech inni inni dowiedzą się o twoich pragnieniach i oczekiwaniach. Wybierz jedną pozycję z lisy sporządzonej w ćwiczeniu 1 i poproś kogoś, by to dla ciebie zrobił. Na przykład, jeśli zrywasz się rankiem, a potrafisz sobie wyobrazić, że robi to partner – poproś go o to. Powiedz: “Kochanie, może zrobiłbyś kawę jutro rano?”. Ale się zdziwi! Nie martw się jeżeli czujesz przy tym skrępowanie – przyzwyczaisz się. Nie poddawaj się zbyt łatwo. Jeżeli partner odpowie: “Ale ja nie wiem ile wsypać, żeby była dobra”, to nie rezygnuj. “Choć pokarzę ci” – zaproponuj. Oczywiście zawsze jest nadzieja, że partner zawoła przyjemnie zaskoczony: “Jasne! Po prostu nie sądziłem, że ci na tym zależy”. Wielu ludzi wyznaje, że chcieliby od swoich Ofiarnych bliskich usłyszeć, czego od nich oczekują.

Ćwiczenie 3. Zawsze, gdy ktoś zaoferuje ci się z pomocą lub przysługą – zgódź się.

Ćwiczenie 5. Zwróć uwagę, jak często w ciągu dnia i w jakich okolicznościach powtarzasz: “Przepraszam”. Jeżeli rozgotuje ci się fasolka, spóźnisz się pięć minut, albo mimo obietnicy zapomnisz wlać olej do silnika – jak bardzo się tym przejmujesz? Jeśli usprawiedliwiasz się gorąco przy byle okazji, zadaj sobie pytanie, czy nie za bardzo starasz się zadowolić innych ludzi. Spróbuj zrobić sobie małą przerwę i ugryź się w język, zanim zaczniesz się usprawiedliwiać. Zastanów się czy rzeczywiście masz za co przepraszać.

Ćwiczenie 8. Skoncentruj się na odpoczynku. Każdego dnia poświęć przynajmniej piętnaście minut na rozładowanie napięcia. […] Porozpieszczaj się trochę. Porozkoszuj się cudownym uczuciem odprężenia.

Komentując, udostępniając (poniżej szybka opcja), “lajkując” doceniasz moją pracę i pomagasz dotrzeć temu artykułowi do większej liczby osób – DZIĘKUJĘ <3

Pełną charakterystykę poszczególnych typów osobowości, szczegółowy test pozwalający określić, jaki typ (lub typy) u ciebie dominuje oraz trening pozwalający rozpocząć pracę nad sobą, znajdziesz w książce Johna M. Oldhama i Louis B. Morris „Twój psychologiczny autoportret”.

 

Psycholog Wojciech Klęk

Witaj! Na imię mam Wojtek, od 2014 roku przewodzę społeczności Świadomie Przez Życie i pomagam ludziom wprowadzać zmiany w życiu poprzez szkolenia oraz sesje indywidualne. W pomocy psychologicznej wspieram klientów w poszerzaniu samoświadomości, przepracowaniu trudnych emocji oraz wypracowaniu nowych, skutecznych metod radzenia sobie z problemami. Pracuje w nurcie poznawczo-behawioralnym, terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach oraz ACT. “Sama wiedza nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować” Kładę nacisk na praktykę, zależy mi by klienci po sesjach wdrażali wyniesioną wiedzę w swoim życiu. Doświadczali i kreowali go swoimi działaniami / brakiem działań, decyzjami / brakiem decyzji. W pracy coacha towarzyszę klientowi w procesie odkrywania jego mocnych stron, ustalaniu celów zgodnych z jego wartościami życiowymi oraz wdrożeniu skutecznych metod działania. Dzielę się swoją wiedzą oraz dostarczam narzędzia, które ułatwiają wprowadzenie pożądanej zmiany. Fascynuję się kulturą Japonii. Praktykuję ZEN – sztukę uważności oraz Kaizen – wprowadzanie zmian małymi krokami. Mieszkam w Krakowie.

KONSULTACJA