Zaburzenia lękowe przyczyny

Doświadczanie sporadycznego niepokoju jest normalną częścią życia. Jednak osoby z zaburzeniami lękowymi często mają intensywne, nadmierne, ciągłe obawy i lęk przed codziennymi sytuacjami. Często zaburzenia lękowe obejmują powtarzające się epizody nagłego uczucia intensywnego lęku i strachu lub przerażenia, które osiągają szczyt w ciągu kilku minut (napady paniki). Uczucia niepokoju i paniki kolidują z codziennymi czynnościami, są trudne do kontrolowania, nieproporcjonalne do rzeczywistego zagrożenia i mogą utrzymywać się długo. Wiele osób unika miejsc lub sytuacji wywołujących lęk, aby zapobiec tym uczuciom. Objawy mogą się pojawić w dzieciństwie lub w latach nastoletnich i towarzyszyć w wieku dorosłym.

Przykłady zaburzeń lękowych obejmują uogólnione zaburzenie lękowe, fobie społeczną, specyficzne fobie i zaburzenia lękowe separacji. Często występuję więcej niż jedno zaburzenie lękowe.

Przyczyny zaburzeń lękowych

Przyczyny zaburzeń lękowych nie są jednoznaczne. Doświadczenia życiowe, takie jak traumatyczne wydarzenia, wydają się wywoływać zaburzenia lękowe u osób już podatnych na lęk. Odziedziczone cechy również mogą być czynnikiem aktywującym.

Przyczyny medyczne zaburzeń lękowych

W przypadku niektórych osób lęk może być związany z podstawowym problemem zdrowotnym. W niektórych przypadkach objawy lękowe są pierwszymi wskaźnikami choroby. Jeśli twój lekarz podejrzewa, że ​​twój lęk może mieć przyczynę medyczną, może on zamówić badania w celu wykrycia oznak problemu.

Przykłady problemów medycznych, które mogą być związane z lękiem, obejmują:

  • Choroba serca
  • Cukrzyca
  • Problemy z tarczycą, takie jak nadczynność tarczycy
  • Zaburzenia układu oddechowego, takie jak przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP) i astma
  • Nadużywanie lub odstwienie narkotyków
  • Odstawienie alkoholu, leków przeciwlękowych (benzodiazepiny) lub innych leków
  • Przewlekły ból lub zespół jelita drażliwego
  • Rzadkie guzy wytwarzające określone hormony „walki lub ucieczki”

Lęk może być efektem ubocznym niektórych leków lub substancji

Czynniki ryzyka zaburzeń lękowych

Czynniki te mogą zwiększać ryzyko wystąpienia zaburzeń lękowych:

  • Uraz. Dzieci, które doświadczyły przemocy lub traumy (np. DDA) lub były świadkami traumatycznych wydarzeń, są bardziej zagrożone rozwojem zaburzenia lękowego w pewnym momencie życia. Dorośli, którzy doświadczają traumatycznych wydarzeń, mogą również rozwinąć zaburzenia lękowe.
  • Stres spowodowany chorobą. Stan zdrowia lub poważna choroba mogą powodować poważne obawy dotyczące problemów, takich jak leczenie i przyszłość.
  • Zwiększenie stresu. Duże wydarzenie lub nagromadzenie mniej stresujących sytuacji życiowych może wywołać nadmierny lęk – na przykład śmierć w rodzinie, stres w pracy lub ciągłe obawy o finanse.
  • Osobowość. Ludzie z pewnymi typami osobowości są bardziej podatni na zaburzenia lękowe niż inni.
  • Inne zaburzenia zdrowia psychicznego. Ludzie z innymi zaburzeniami psychicznymi, takimi jak depresja, często mają również zaburzenie lękowe.
  • Posiadanie krewnych z zaburzeniami lękowymi. Zaburzenia lękowe mogą przebiegać w rodzinach.
  • Narkotyki lub alkohol. Używanie narkotyków, alkoholu lub niewłaściwe wycofanie z nałogu może powodować lub nasilać niepokój.

Zapobieganie zaburzeń lękowych

Nie ma sposobu, aby przewidzieć na pewno, co spowoduje, że ktoś rozwinie zaburzenie lękowe, ale można podjąć kroki w celu zmniejszenia wpływu objawów:

  • Sięgnij po pomoc wcześnie. Lęk, podobnie jak wiele innych chorób psychicznych, może być trudniejszy do wyleczenia, jeśli będziesz zwlekał. Skontaktuj się z lekarzem i sięgnij po psychoterapie.
  • Pozostań aktywny. Bierz udział w zajęciach, które lubisz i które sprawiają, że czujesz się dobrze. Ciesz się społeczną interakcją i troskliwymi relacjami, które mogą zmniejszyć Twoje obawy.
  • Unikaj alkoholu i narkotyków. Alkohol i używanie narkotyków może powodować lub nasilać niepokój. Jeśli jesteś uzależniony od którejkolwiek z tych substancji, nawet rzucenie palenia może wywołać niepokój.

Wczesna interwencja daje najlepsze rezultaty. Psychoterapia umożliwia pacjentom trwale zmniejszenie  poziomu lęku poprzez zmianę wierzeń, myśli i zachowań, bez skutków ubocznych związanych z lekami na receptę.

Komentując, udostępniając (poniżej szybka opcja), “lajkując” doceniasz moją pracę i pomagasz dotrzeć temu artykułowi do większej liczby osób – DZIĘKUJĘ <3

Psycholog Wojciech Klęk

Witaj! Na imię mam Wojtek, od 2014 roku przewodzę społeczności Świadomie Przez Życie i pomagam ludziom wprowadzać zmiany w życiu poprzez szkolenia oraz sesje indywidualne. W pomocy psychologicznej wspieram klientów w poszerzaniu samoświadomości, przepracowaniu trudnych emocji oraz wypracowaniu nowych, skutecznych metod radzenia sobie z problemami. Pracuje w nurcie poznawczo-behawioralnym, terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach oraz ACT. “Sama wiedza nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować” Kładę nacisk na praktykę, zależy mi by klienci po sesjach wdrażali wyniesioną wiedzę w swoim życiu. Doświadczali i kreowali go swoimi działaniami / brakiem działań, decyzjami / brakiem decyzji. W pracy coacha towarzyszę klientowi w procesie odkrywania jego mocnych stron, ustalaniu celów zgodnych z jego wartościami życiowymi oraz wdrożeniu skutecznych metod działania. Dzielę się swoją wiedzą oraz dostarczam narzędzia, które ułatwiają wprowadzenie pożądanej zmiany. Fascynuję się kulturą Japonii. Praktykuję ZEN – sztukę uważności oraz Kaizen – wprowadzanie zmian małymi krokami. Mieszkam w Krakowie.

KONSULTACJA