Zaburzenie lękowe objawy i konsekwencje

Niepokój, zmartwienie i stres są częścią codziennego życia większości ludzi. Odczuwanie niepokoju lub stresu samo w sobie nie oznacza, że ​​potrzebujesz profesjonalnej pomocy lub masz zaburzenie lękowe. W rzeczywistości niepokój jest ważnym i czasami niezbędnym sygnałem ostrzegawczym niebezpiecznej lub trudnej sytuacji. Bez niepokoju nie moglibyśmy przewidzieć trudności i przygotować się na nie. Lęk staje się zaburzeniem, gdy objawy stają się chroniczne i zakłócają nasze codzienne życie i zdolność do funkcjonowania.

Objawy zaburzeń lękowych

Możesz podejrzewać u siebie objawy zburzenia lękowego jeśli często:

  • Czujesz się nerwowy, niespokojny lub spięty
  • Masz poczucie zbliżającego się niebezpieczeństwa, paniki lub zagubienia
  • Masz podwyższone tętno
  • Szybkie oddychanie (hiperwentylacja)
  • Występuje u ciebie drżenie
  • Doświadczasz uczucia słabości lub zmęczenia
  • Masz problemy z koncentracją lub myśleniem o czymkolwiek innym niż obecny problem
  • Masz trudności z zasypianiem
  • Doświadczasz problemów żołądkowo-jelitowych (GI)
  • Masz trudności z kontrolowaniem obaw
  • Wycofujesz się z życia, aby uniknąć rzeczy, które wywołują lęk

Konsekwencje zaburzeń lękowych

Zaburzenie lękowe to nie tylko uciążliwe, podgadujące dyskomfort zmartwienia. Nieleczone może prowadzić do zaburzeń psychicznych i fizycznych, takich jak:

  • Depresja (która często występuje z zaburzeniami lękowymi) lub inne zaburzenia psychiczne
  • Nadużywanie substancji
  • Problemy ze snem (bezsenność)
  • Problemy trawienne lub jelitowe
  • Bóle głowy i inne przewlekłe bóle
  • Izolacja społeczna
  • Problemy w szkole lub pracy
  • Niska jakość życia
  • Samobójstwo/Próby samobójcze

Kiedy sięgnąć po pomoc lekarza psychiatry / psychologa

W zaburzeniach lękowych powinieneś poszukać pomocy miedzy innymi wtedy, gdy:

  • Czujesz, że zbytnio się martwisz i to przeszkadza ci to w pracy, związkach lub w innych częściach twojego życia
  • Twój strach, niepokój są dla ciebie kłopotliwe i trudne do kontrolowania
  • Czujesz się stale przygnębiony, przez co sięgasz po alkohol lub narkotyki
  • Myślisz, że twój niepokój może być powiązany z fizycznym problemem zdrowotnym
  • Masz myśli lub zachowania samobójcze – w takim przypadku natychmiast poszukaj pomocy doraźnej

Twoje obawy mogą nie ustąpić same z siebie, a z czasem mogą się nasilić, jeśli nie będziesz szukać pomocy. Przed pogorszeniem się lęku skonsultuj się z lekarzem psychiatrą lub psychoterapeutą. Łatwiej jest leczyć, jeśli otrzymasz pomoc wcześniej.

Skuteczne terapie obejmują różne formy technik poznawczo-behawioralnych. Inne opcje obejmują leki przeciwlękowe i naturalne alternatywy, takie jak suplementy nielekowe, techniki relaksacyjne i uważna medytacja. Podczas gdy leki zapewniają szybką ulgę, efekt jest głównie przeciwbólowy, psychoterapia pomaga w sposób trwały wypracować strategie radzenia sobie z lękiem.

Zostaw w komentarzu informację czy ten artykuł był dla ciebie przydatny. Możesz go również ocenić, klikając w gwiazdki pod artykułem. Komentując, udostępniając (poniżej szybka opcja), “lajkując” doceniasz moją pracę i pomagasz dotrzeć temu artykułowi do większej liczby osób. DZIĘKUJĘ <3

Psycholog Wojciech Klęk

Witaj! Na imię mam Wojtek, od 2014 roku przewodzę społeczności Świadomie Przez Życie i pomagam ludziom wprowadzać zmiany w życiu poprzez szkolenia oraz sesje indywidualne. W pomocy psychologicznej wspieram klientów w poszerzaniu samoświadomości, przepracowaniu trudnych emocji oraz wypracowaniu nowych, skutecznych metod radzenia sobie z problemami. Pracuje w nurcie poznawczo-behawioralnym, terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach oraz ACT. “Sama wiedza nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować” Kładę nacisk na praktykę, zależy mi by klienci po sesjach wdrażali wyniesioną wiedzę w swoim życiu. Doświadczali i kreowali go swoimi działaniami / brakiem działań, decyzjami / brakiem decyzji. W pracy coacha towarzyszę klientowi w procesie odkrywania jego mocnych stron, ustalaniu celów zgodnych z jego wartościami życiowymi oraz wdrożeniu skutecznych metod działania. Dzielę się swoją wiedzą oraz dostarczam narzędzia, które ułatwiają wprowadzenie pożądanej zmiany. Fascynuję się kulturą Japonii. Praktykuję ZEN – sztukę uważności oraz Kaizen – wprowadzanie zmian małymi krokami. Mieszkam w Krakowie.

KONSULTACJA