Przejmij kontrolę nad swoim życiem, bądź PROAKTYWNY

Chcesz robić więcej niż tylko to, co jest Twoim obowiązkiem? Zauważasz dobre alternatywy sztampowych rozwiązań i dążysz do poszukiwania wciąż nowych ścieżek? Jeśli tak, wszystko wskazuje na to, że jesteś osobą proaktywną, która nie poddaje się przy pierwszym niepowodzeniu i konsekwentnie pokonuje przeszkody.

Czym jest proaktywność

W szerokim rozumieniu proaktywność jest postawą życiową osoby, która bierze pełną odpowiedzialność za swoje czyny oraz wybory. To także wspomniane dążenie do celu według wcześniej określonego planu oraz śmiałe i konsekwentne pokonywanie ewentualnych przeciwności, które mogłyby zniweczyć zaplanowane działania. Proaktywność to także przejęcie kontroli, kreowanie obecnej chwili, bez wracania i rozpamiętywania tego, co było i tego, co nie jest zależne od naszych możliwości. Idąc tym śladem, zauważmy także, że osoba proaktywna stara się nie być zależną od innych osób, a tym samym nie czeka na konkretne instrukcje, wykazuje się również dużą kreatywnością podczas wykonywania zadań. Proaktywność to swego rodzaju śmiałość i postępowanie oparte o właśne możliwości, które niezmiennie są poszerzane, to niekonwencjonalne spojrzenie i niejednokrotnie korzystanie z nieoczywistych zasobów (wychodzenie poza ramę). Proaktywność to jedna z siedmiu cech ludzi efektywnych, które opisuje Stephen Covey w swojej książce „7 nawyków skutecznego działania” , wydanej w 2012 roku. Autor dostrzega w proaktywności ogromny potencjał umożliwiający efektywne działanie pozwalające na realizację kolejnych celów. Co więcej, jest to kluczowa cecha ludzi sukcesu.

Czy jesteś proaktywny?

Wbrew pozorom proaktywność jest postawą wielu osób, które niekoniecznie zdają sobie sprawę z tego, że ich działania perfekcyjnie odpowiadają konkretnym cechom. We wstępie wymieniłem już część cech, które wyróżniają osoby proaktywne. Do nich należy dodać także ukierunkowaną, zdecydowaną reakcję na nagłe wydarzenia. Wykazywanie inicjatywy jest kluczowym czynnikiem decydującym o tworzeniu przyszłości. Myśli osób proaktywnych są jasne i logiczne, dlatego też decyzje, które należy podjąć, nie są odwlekane w nieskończoność. Poza tym wszystkie wybory są świadome i odpowiadają na założenia zapisane w długoterminowym planie działania i sięgania po kolejne sukcesy.

Dlaczego proaktywność jest ważna?

Skoro już wiesz, czym jest proaktywność i znasz jej główne przesłanie – sięganie po sukces i własny, nieograniczony rozwój – zacznij być proaktywny! Musisz wiedzieć, że bierność jest wrogiem numer jeden tej doskonałej cechy. Należy wykluczyć omijanie i cofanie się przed przeszkodami, podobnie jak tzw. „płynięcie z prądem” bez podejmowania inicjatywy. Strach przed ryzykiem trzeba zamienić na dawkę dobrej adrenaliny, która stanie się naturalnym energetykiem do działania. Odrzucenie proaktywności wiąże się ze stagnacją i co gorsza – brakiem wpływu na własne życie. To swego rodzaju poddanie się otaczającej nas rzeczywistości, która w żaden sposób nie czyni nas ludźmi bardziej szczęśliwymi, bez podjęcia jakiegokolwiek działania, które mogłoby zmienić bieg wydarzeń.

Kon­sekwen­tne działanie,
po­wodu­je gra­nic łamanie

Jak pracować nad proaktywnością

Nikt nie rodzi się osoba proaktywną, a więc każdy z nas może wypracować w sobie tę wartość, która w bezpośredni sposób przełoży się na codzienne życie. Podpowiem ci jak wzmacniać swoją postawę proaktywności.

Po pierwsze: Popracuj nad swoimi celami. Mierz wysoko, patrz realnie, podejmuj działania. Cel to nie tylko powiedzenie sobie „chcę zeszczupleć 10 kg”, lecz przede wszystkim szczegółowe opracowanie planu działania, które musi spełniać zasadę SMART, a więc być prostą (Simply), mierzalną (Measurable), osiągalną i realną (Achievable), ważną (Relevant), konkretnie umiejscowioną w czasie (Time bounded). Żeby zrealizować swój cel konieczny jest plan działania, w którym znajdą się daty, kolejne kroki, możliwe do wykorzystania zasoby, oraz odpowiednie mierniki osiągnięć.

Po drugie: Nie czekaj na możliwości i korzystne sytuacje. Samodzielnie podejmij wyzwanie, myśląc dalekosiężnie, zarówno odnosząc się do życia zawodowego, jak i osobistego. Twórz możliwości i dostrzegaj nawet najmniejsze zmiany, śledź trendy. Nie bój się czerpać z wiedzy innych osób i korzystać z ich umiejętności. Proaktywność nie oznacza samotnej żeglugi po oceanie, więc z powodzeniem do swojego planu możesz włączyć inne osoby.

Po trzecie: Przejmij kontrolę nad swoim życiem. Nie trwoń energii na rzeczy, na które nie masz wpływu. Organizuj swój czas i dopasuj go do rzeczy, na które wpływ masz.

Po czwarte: Uświadom sobie, jak bardzo jesteś wartościowy i korzystaj z własnych zasobów. Nie bądź bierny – działaj, dostosuj swoje działanie do tego, co dzieje się wokół ciebie. Możesz zacząć od swojego najbliższego otoczenia. Angażuj się w sposób mądry i przemyślany biorąc pod uwagę własne wartości oraz wyznaczone cele.

Po piąte: Kontroluj obrany przez ciebie kierunek. Sprawdzaj, czy podejmowane działania przybliżają cię do sukcesu.

Po szóste: Zmień swoje myślenie, postawę i mowę. Stosuj właściwy osobom proaktywnym język i modeluj swój mózg, przyzwyczajając go do słów: „wybieram, chcę, zobaczę co mogę zrobić, zrobię”. Bądź szczery wobec siebie i innych. Szukaj pozytywnych aspektów i nie ceduj ewentualnych niedociągnięć na innych.

Jesteś proaktywny!

Planowanie i działanie to nasz potencjał, który pozwala przeobrazić postawę życiową z biernej w czynną, co daje nam wpływ na własne życie. Świat biznesu a także życie osobiste, opiera się na zasadach proaktywności, która w istocie jest w swego rodzaju filozofią życiową. Świadome czerpanie z własnej siły, wartości i potencjału, a także działanie według planu i w oparciu o kroczenie odważnie do przodu daje niewyobrażalne korzyści, a także zmianę życia.

Jeśli nadal uważasz droga czytelniczko i drogi czytelniku, że proaktywność nie leży w Twoim zasięgu, zastanów się, czy chcesz płynąć z nurtem życia i godzić się na niedogodności, czy też wolisz sam zasiąść za sterem statku  i zacząć nim kierować? Działaj!

Komentując, udostępniając (poniżej szybka opcja), “lajkując” doceniasz moją pracę i pomagasz dotrzeć temu artykułowi do większej liczby osób – DZIĘKUJĘ <3

Psycholog Wojciech Klęk

Witaj! Na imię mam Wojtek, od 2014 roku przewodzę społeczności Świadomie Przez Życie i pomagam ludziom wprowadzać zmiany w życiu poprzez szkolenia oraz sesje indywidualne. W pomocy psychologicznej wspieram klientów w poszerzaniu samoświadomości, przepracowaniu trudnych emocji oraz wypracowaniu nowych, skutecznych metod radzenia sobie z problemami. Pracuje w nurcie poznawczo-behawioralnym, terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach oraz ACT. “Sama wiedza nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować” Kładę nacisk na praktykę, zależy mi by klienci po sesjach wdrażali wyniesioną wiedzę w swoim życiu. Doświadczali i kreowali go swoimi działaniami / brakiem działań, decyzjami / brakiem decyzji. W pracy coacha towarzyszę klientowi w procesie odkrywania jego mocnych stron, ustalaniu celów zgodnych z jego wartościami życiowymi oraz wdrożeniu skutecznych metod działania. Dzielę się swoją wiedzą oraz dostarczam narzędzia, które ułatwiają wprowadzenie pożądanej zmiany. Fascynuję się kulturą Japonii. Praktykuję ZEN – sztukę uważności oraz Kaizen – wprowadzanie zmian małymi krokami. Mieszkam w Krakowie.

KONSULTACJA