Cykl refleksyjny Gibbsa

Wiele osób uważa, że ​​uczy się najszybciej w sposób praktyczny, najlepiej przez „doświadczenie na własnej skórze”. Jeśli jednak osoby te nie zastanawiają się nad swoim doświadczeniem i nie analizują go świadomie, w jaki sposób mogliby opanować nową umiejętność czy następnym razem zachować się inaczej? W takich przypadkach właśnie użyteczny jest cykl refleksyjny Gibbsa. Możesz go użyć, aby lepiej zrozumieć sytuacje w pracy / sytuacji społecznej, zrozumieć, co zrobiłeś dobrze a co mógłbyś zrobić lepiej w przyszłości. (więcej…)

Czytaj dalejCykl refleksyjny Gibbsa
Read more about the article Cykl Kolba uczenie się przez doświadczanie
cykl kolba

Cykl Kolba uczenie się przez doświadczanie

Model empirycznego uczenia się Davida A. Kolba można znaleźć w wielu dyskusjach dotyczących teorii i praktyki edukacji dorosłych, edukacji nieformalnej i teorii uczenia się przez całe życie. Teoria nazywana „uczeniem się przez doświadczenie”, podkreśla kluczową rolę, jaką doświadczenie odgrywa w procesie uczenia się. Cykl Kolba często określany jest również mianem modelu uczenia dorosłych, ponieważ jest zgodny z tym, co wiemy o naturalnym  sposobie  nauki  i rozwoju osób dorosłych.  (więcej…)

Czytaj dalejCykl Kolba uczenie się przez doświadczanie

Poziomy zmiany – Piramida Diltsa

Czy zastanawiałeś się dlaczego niektóre zmiany są o wiele łatwiejsze do wprowadzenie niż inne? A kiedy już zostaną wprowadzone, dlaczego niektóre są trwałe a inne nie? Czy to na poziomie osobistym, czy organizacyjnym, odpowiedź na powyższe pytania ma związek z „poziomem logicznym”, na którym próbujesz dokonać zmiany. (więcej…)

Czytaj dalejPoziomy zmiany – Piramida Diltsa

Praca z przekonaniami – dialog sokratejski

Praca z przekonaniami – dialog sokratejski

Dialog sokratejski jest dobrze znaną i często stosowaną techniką poznawczą w psychoterapii oraz coachingu. Psycholodzy wykorzystują ją, aby móc zidentyfikować potencjalnie szkodliwe, nie poparte faktami myśli/przekonania, a następnie wspólnie z klientem  przeprowadzić ich weryfikację. Technika opiera się na praktyce strukturalnego, przemyślanego dialogu  w relacji terapeuta-klient,  która ma pomóc klientowi wyłapać zniekształcenia myślowe generujące dyskomfort psychiczny i nauczyć go  tworzenia opartych na dowodach wspierających myśli.

(więcej…)

Czytaj dalejPraca z przekonaniami – dialog sokratejski

Coaching, czyli właściwie co?

Coaching, bez względu na to jak definiowany, jest stary jak ludzkość. Niektórzy uważają – całkiem słusznie – że to, czym zajmował się Sokrates 2400 lat temu w Grecji, było formą coachingu. Według Platona, Sokrates twierdził, iż „wie, że nic nie wie” oraz iż jego rola jako filozofia jest analogiczna do roli akuszerki, która nie rodzi sama, ale pomaga rodzącej matce. (więcej…)

Czytaj dalejCoaching, czyli właściwie co?

Coaching a psychoterapia – zasadnicze różnice

Form wsparcia psychicznego jest bardzo wiele. Psychoterapia, coaching, mentoring, hipnoterapia etc. przyczyniają się do poprawy jakości życia osób, które po nie sięgają. Dzisiaj wezmę pod lupę dwie najbliższe mi formy pomocy ludziom w kryzysach: coaching oraz pomoc psychologiczną.

(więcej…)

Czytaj dalejCoaching a psychoterapia – zasadnicze różnice